Iedereen heeft het waarschijnlijk al eens meegemaakt, vooral als je veel vliegt. Een vlucht die vertraagd is. Vijf of tien minuten daar zijn normaliter geen grote gevolgen aan verbonden. Maar als het in de uren gaat lopen dan kunnen daar natuurlijk allerlei consequenties aan verbonden zijn. Aansluitingen die gemist worden, dat is natuurlijk ontzettend vervelend. Maar soms hele boekingen van andere zaken die totaal in de soep kunnen lopen.

Vooral voor de reiziger met een individuelere instelling kan dit nare gevolgen hebben.

 

Wat zijn nu je rechten als je vlucht vertraagd is?

 

Het is een beetje een wirwar van regeltjes en soms willen de luchtvaartmaatschappijen niet meewerken. Zoals Easyjet eens in London. Waarbij het hele reserveringssysteem uit viel op Luton. Dat kan je dus niet wijten aan de reizigers. Echter meneer de piloot had geen zin om te wachten want dan zou zijn op tijd goal in het geding komen. Daar sta je dan met al je goede intenties. Easyjet weigerde in eerste instantie enige vergoeding te geven. Het was namelijk de laatste vlucht. Gelukkig wist ik wel wat mijn rechten waren dus ik heb toch het een en ander bedongen waar ik gewoon recht op had.

Helaas weten heel veel mensen dit niet en komen de luchtvaartmaatschappijen er makkelijk vanaf. Of ze gebruiken allerlei excuses die er eigenlijk helemaal niet toe doen.

 

Vlucht geannuleerd? Oei.

 

Een vertraagde vlucht is al heel vervelend laat staan een vlucht die in zijn totaal geannuleerd is of waar de vliegtuigmaatschappij opeens zomaar bankroet gaat. Het gebeurd regelmatig. Daar sta je dan met al je goede intenties. Of het nu gaat om de terug weg of dat je nu vertrekt. Heel vervelend allemaal.

 

Maar wat zijn je rechten in het geval van annuleren?

  • De luchtvaartmaatschappij dient je tenminste een keuze te geven. Tussen naar dezelfde bestemming of geld terug. Dit kan zijn met dezelfde maatschappij of een andere maatschappij. Jij dient hiervoor hoef je niet te betalen. Ook niet voor het vervoer tussen 2 luchthavens. De luchtvaartmaatschappij waarbij jij geboekt hebt dient de kosten te dragen.

 

Besluit je verder te reizen dan heb je recht op het volgende:

  • maaltijden en verfrissingen, in verhouding tot de wachttijd;
  • twee gratis telefoongesprekken (of fax- of e-mailberichten);
  • en indien nodig, hotelaccommodatie en het overnemen van de kosten voor het vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie.

 

 

Compensatie bij annuleren

Ook heb je recht op geldelijke compensatie. Behalve als de annulatie 2 weken van te voren wordt meegedeeld. Of als een andere plaats wordt aangeboden, op een vlucht natuurlijk. En deze vlucht komt redelijk overeen met de oorspronkelijke vlucht.

Het bedrag van deze forfaitaire compensatie hangt af van de vluchtafstand. Deze bedraagt:

  • 250 euro voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer;
  • 400 euro voor alle Europese vluchten van meer dan 1500 kilometer. En voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer;
  • 600 euro voor alle overige vluchten.

 

Andere vlucht

Indien de luchtvaartmaatschappij de passagiers een andere vlucht naar hun eindbestemming kan aanbieden. De aankomsttijd niet meer dan hieronder vermeld afwijkt van de geplande aankomsttijd van de oorspronkelijk geboekte vlucht:

  • twee uur voor alle vluchten van 1500 kilometer of minder;
  • drie uur voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 kilometer en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer;
  • vier uur voor alle andere vluchten.

Het bedrag van de compensatie wordt dan verlaagd met 50%.

 

Let op dat je het geld in contanten of overschrijving krijgt. Tenzij je overeenkomt dat je het in reischeques wilt ontvangen.

 

Helaas gelden bovenstaande regels niet als er overmacht in het spel is. Dit is dus als de vertraging of annuleren niet voorkomen kan worden.

 

Je kunt dit allemaal zelf doen, er maar komt veel gebel en geschrijf bij kijken. Dus misschien is het beter om een professional in te schakelen. Je kunt terecht bij
www.vlucht-vertraagd.nl. Zij gaan voor je aan de slag en dienen een claim in, bij vertraging, annuleren of overboekingen. Hieronder wordt in het kort even uitgelegd hoe zij te werk gaan.

 

Wij wensen je veel success en hopen dat dit artikel je een beetje heeft geholpen als je vlucht vertraagd is of geannuleerd.

 

3 Stappen claimproces Vlucht-vertraagd.nl

 

 

De wet tekst vind je via deze link Verordening (EG) nr. 261/2004.

 

 

Booking.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.