Ryanair mikt op zakenreiziger
De succesvolste low budget vliegmaatschappij wil ook een stuk van de lucratieve markt van de zakenreiziger. Waar Easyjet al langer op de markt actief is en bijkomstig al een aardig marktaandeel heeft weten te verwerven. Volgens Howard Millar, Ryanair's financiële directeur, bedraagt het aandeel zakenreizigers 20 tot 25% van het totaal bij Ryanair.
Dit is waarschijnlijk erg hoog gegrepen. De luchthavens waar Ryanair op vliegt liggen over het algemeen ver buiten de diverse zakencentra. Dit is niet rendabel voor de meeste zakenreizigers. Uitzondering hierop is bijvoorbeeld Rome. Neemt men bijvoorbeeld een Frankfurt-Hahn deze ligt toch snel 124 km van Frankfurt verwijderd. Daarbij komt ook nog dat de faciliteiten op deze luchthavens toch niet optimaal zijn.
Verbeteringen zijn aangekondigd op de webiste. Sinds dinsdag is het mogelijk om met Amex kaart te betalen op de site van Ryanair. Dat is een van de "verbeteringen" die Ryanair denkt te moeten maken om de zakenreiziger aan zich te binden. Dat is een leuke geste maar als al de gemiddelde reiziger het super irritant vindt om gemiddeld 10 keer te moeten klikken alvorens bij de betaal pagina te belanden dan zullen ze toch echt veel meer moeten doen dan alleen maar Amex als betaal optie in te voeren. En hiervoor moet ook weer eens extra betaald worden.
De strijd tussen Ryanair en Easyjet lijkt toch al te zijn gewonnen door Easyjet. Easyjet vliegt al langer op veel betere luchthavens dan Ryanair. Last but not zeker least is het natuurlijk ook een feit dat Ryanair een erbarmelijke customer service heeft. Of eigenlijk meer het gebrek aan customer service. Dit zijn toch meestal de punten die belangrijk zijn voor een zakenreiziger. Het enige wat echt voor Ryanair spreekt is het feit dat je weet waarvoor je betaalt en waneer je moet betalen. De tijd zal het wel leren maar men moet vrezen dat Ryanair dit gevecht al heeft verloren alvorens het al begonnen is.
Lees het hele blog, pretty good