Wereldwijde computer crash
Vliegtuigpassagiers hebben grote problemen ondervonden in luchthavens over de hele wereld nadat de computer-inchecksystemen zijn gecrasht.
Problemen werden gerapporteerd op luchthavens waaronder Londen’s Heathrow en Gatwick, Charles de Gaulle in Parijs, Zürich, Melbourne, Johannesburg, Changi in Singapore en Washington DC Reagan Airport.
Reizigers ondervinden vertragingen bij de incheck balies na de crash vanaf ongeveer 10.30 uur op donderdag.
De wachtrij van bij het inchecken Passagiers op Melbourne luchthaven Credit: osamanasir / Twitter
Het probleem heeft betrekking op Amadeus Altea-software die door 125 luchtvaartmaatschappijen werd gebruikt en bleek ook een aantal online check-ins te bevatten.
Gatwick beschreef de situatie als een “reuzen computer crash” en zei dat het geen vertragingen van de vluchten veroorzaakt, en voegde daaraan toe dat het geloofde dat het systeem na ongeveer 15 minuten “weer terug en running” zou zijn.
Heathrow zei dat het ‘intermitterende’ problemen veroorzaakt, maar dat passagiers nog inchecken, ‘hoewel het proces iets langer kan duren dan normaal’.
Wachtrijen in Baltimore / Washington International Airport Credit: PoorRobin / Twitter
Een Amadeus, de Spaanse reistechnologie die de software biedt, bevestigde dat een “netwerkprobleem” verstoord was.
In een verklaring kort voor 2.30 uur zei het: “Amadeus kan bevestigen dat onze systemen worden hersteld en functioneren nu normaal.
“Gedurende de ochtend hebben we een netwerkprobleem ondervonden, waardoor sommige systemen zijn beschadigd. Als gevolg van het incident hebben klanten een verstoring van bepaalde diensten ondervonden.
“Onze technische teams hebben onmiddellijk actie ondernomen om de oorzaak van de computer crash te identificeren en te beperken tegen de impact op klanten. Amadeus betreurt het ongemak voor klanten.”
02:14
‘Dit was een wereldwijde mislukking’: Hoe luchthavens werden beïnvloed
De luchthaven operator op Frankfurt Fraport zei dat de grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland, Lufthansa, en partnermaatschappijen gedurende 30 minuten door een computer crash waren getroffen waardoor de bagage niet werden gecontroleerd, maar zei dat het probleem opgelost was.
Een woordvoerder van Groupe ADP, dat meer dan een dozijn luchthavens in het groter Parijs- gebied exploiteert, zei bevestigde dat luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van het Amadeus-systeem getroffen waren door de crash op de luchthavens van Charles de Gaulle in de Franse hoofdstad.
“Dit was een wereldwijde mislukking (van het Amadeus-systeem). We waren niet slechter geraakt dan andere luchthavens. Het duurde maar een paar minuten,” zei de woordvoerder. Hij zei dat de nationale luchtvaartmaatschappij Air France een van de luchtvaartmaatschappijen was die Amadeus gebruikte.
In Washington zei een woordvoerder van de Metropolitan Washington Airports Authority dat Southwest Airlines een computerprobleem heeft gemeld dat een paar kleine vertragingen op de Reagan National Airport van maximaal 16 minuten heeft veroorzaakt, maar er waren nog geen andere problemen op dat moment.